پرسش خود را بپرسید

معنی استجواعن دعا به فارسی چیست؟

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٦٣

معنی فارسی عبارت عربی استجبواعن دعاچیست؟

دربیت میشنوی ازخدا          استجبواعن دعا

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

عبارت عربی "استجبواعن دعا" به فارسی میتواند به معنای "دعای مرا اجابت کنید" یا "به دعای من پاسخ دهید" ترجمه شود. این عبارت از دو بخش تشکیل شده است: "استجبوا" به معنای "پاسخ دهید" یا "اجابت کنید" و "عن دعا" به معنای "در مورد دعا". 

٩,٦٦٥
طلایی
١١
نقره‌ای
٢٠٦
برنزی
١٠٦
تاریخ
٢ هفته پیش

یعنی اجابت کن. عجابت فرما. استجبو عن خوانده شود بهتر است زیرا آن الف جزو حروف والی است که در عربی نوشته میشود اما خوانده نمیشوند. 

٤٨١
طلایی
٠
نقره‌ای
٣
برنزی
١١
تاریخ
٢ هفته پیش

عبارت "استجیبوا عن دعا" به معنی "دعوت مرا بپذیرید" یا "دعوت مرا اجابت کنید" است. این عبارت عربی از دو بخش تشکیل شده:

۱. "استجیبوا": فعل امر از ریشه "اِستَجابَ" به معنای "پاسخ دادن، اجابت کردن، پذیرفتن". حرف "ا" در ابتدای فعل برای امر است.

۲. "عن دعا": "عن" حرف جر به معنی "از، درباره" و "دعا" به معنی "دعوت، ندا، خواندن" است. بنابراین "عن دعا" یعنی "به دعوتِ".

در مصرع "میشنوی از خدا استجیبوا عن دعا"، شاعر می‌گوید که از جانب خداوند ندا می‌شنوی که "دعوت مرا بپذیرید". این مضمون در قرآن کریم نیز وجود دارد، مانند آیه ۱۸۶ سوره بقره:

"وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ"

ترجمه: "و هنگامی که بندگانم از تو درباره من می‌پرسند، پس [بدان] من نزدیکم؛ دعای دعاکننده را به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم؛ پس باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، امید که راه یابند."

١٣,٨٣٩
طلایی
٢
نقره‌ای
٥٤
برنزی
٧٧
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما